*LET OP* je kunt de illustratie het beste bekijken in de PDF versie!
Samen met Jan Peeters van Studio Pencl maakte ik voor de Week Tegen Pesten 2019 (“Wees een held, met elkaar”) een illustratie over de rollen die kinderen spelen bij pesten: slachtoffer, pester, assistent, versterker, verdediger en buitenstaander. De illustratie leent zich uitstekend om pesten in de klas te bespreken en de verschillende rollen uit te leggen. De illustratie kan op groot formaat worden afgedrukt. Gebruik hiervoor de PDF versie. De illustratie mag voor niet commerciĆ«le doeleinden gratis gebruikt worden.
DE HELE GROEP IS ER BIJ BETROKKEN
Kinderen die pesten, doen dat meestal omdat ze aan anderen willen laten zien hoe cool en stoer ze zijn. Pesten gebeurt daarom bijna altijd als er ook andere kinderen bij aanwezig zijn. Zij vormen het publiek. De reactie van het publiek is heel belangrijk. Als het publiek lacht of de pester aanmoedigt dan heeft de pester het gevoel dat hij of zij inderdaad heel cool en stoer is. Maar als het publiek opkomt voor het slachtoffer dan voelt de pester zich helemaal niet cool en stoer en stopt hij of zij vaak met pesten.
DE ZES ROLLEN OP DE ILLUSTRATIE
1 Slachtoffer (jongen met geel shirt)
Het slachtoffer is degene die gepest wordt. Kinderen die gepest worden, voelen zich vaak eenzaam, angstig en verdrietig.
2 Pester (jongen met rood shirt)
Pesters pesten omdat ze cool en stoer willen zijn. Pesten kan op verschillende manieren gedaan worden: fysiek (schoppen, slaan), verbaal (uitschelden), relationeel (roddelen), materieel (spullen kapot maken) en cyber pesten (online pesten).
3 Assistent (meisje met rood shirt)
De assistent begint zelf niet met pesten, maar gaat meedoen zodra iemand anders begonnen is. De assistent helpt de pester dus.
4 Versterker (jongen met blauw shirt rechts)
Versterkers pesten zelf niet maar lachen om de pester of moedigen deze aan. De versterkers geven de pester het gevoel dat pesten leuk of grappig is.
5 Verdediger (meisje met cape)
Gelukkig zijn er ook verdedigers. Zij helpen het slachtoffer. Dat kan door tegen de pester te zeggen dat hij of zij moet ophouden, maar ook door bijvoorbeeld met het slachtoffer naar de meester of juf te gaan.
6 Buitenstaander (jongen met blauw shirt links)
Buitenstaanders weten meestal wel dat er gepest wordt, maar bemoeien zich er niet mee. Dit kan het slachtoffer het gevoel geven dat zij het niet zo erg vinden dat er gepest wordt.
VRAGEN OM IN DE KLAS TE BESPREKEN
- Wie doet wat op deze afbeelding?
- Welke rol neem jij meestal aan (als het niet wenselijk is om dit klassikaal te bespreken de kinderen hier zelf over na laten denken)?
- Hebben kinderen altijd dezelfde rol of kun je ook meerdere rollen hebben? (antwoord: kinderen hebben meerdere rollen, afhankelijk van de situatie)
- Op welke manieren kun je iemand die gepest wordt helpen?
- Waarom heeft het meisje met het gele shirt een cape om?