Beau Oldenburg

Beau Oldenburg

onderzoek naar pesten

Aso campagne tegen verkeerd geparkeerd fietsen

Groningen is de fietsstad bij uitstek. Op geen andere plek ter wereld zijn er relatief zoveel fietsen als in Groningen. Al die fietsen leveren naast een hoop voordelen (gezond! duurzaam!) ook problemen op. Want, waar laat je ze allemaal?

 

Helden en aso’s

Volgens Gemeente Groningen parkeren Groningers hun fietsen massaal op verkeerde plekken en dat is een probleem. Op een website van de gemeente staat “… [de fietsen] zorgen gewoon te vaak voor overlast, onveiligheid en ongemak. En dat komt de toegankelijkheid niet ten goede.”

Een paar weken geleden introduceerde de gemeente daarom een campagne: de fietaso. Waar deze campagne in het kort op neerkomt, is dat je een aso bent als je je fiets fout parkeert. En dat wil je niet. Toch?

Deze campagne viel – niet geheel onverwacht – niet bij iedereen in goede aarde. Groningers aso’s noemen? Dat kun je toch niet maken?! Is het niet veel effectiever om te zeggen wat voor gedrag je wel wilt zien in plaats van wat je niet wilt zien? Om mensen een duwtje in de positieve richting te geven? Ook wel bekend als nudging.

 

Groningers aso’s noemen? Dat kun je toch niet maken?!

 

De gemeente realiseerde dit zich waarschijnlijk ook want niet veel later werd de postieve tegenhanger van de fietsaso geïntroduceerd: de fietsheld. Als je je fiets netjes parkeert, ben je geen fietsaso maar een fietsheld en maak je ook nog kans op een “kek gouden zadelhoesje.

 

 

Werkt dit wel?

Deze campagne roept veel vragen op. De belangrijkste natuurlijk: Werkt dit? Maar ook: Waar is deze interventie op gebaseerd? Worden fietsaso’s fietshelden als ze het gouden zadelhoesje (waarvan ik me overigens heb laten vertellen dat ze heel slecht zijn voor het milieu) in het vooruitzicht hebben? Wáárom parkeren mensen hun fietsen eigenlijk verkeerd? Moet je dat niet eerst duidelijk hebben voor je een interventie gaat implementeren? En: gaat de gemeente ook meten of deze interventie succesvol is?

 

Op pad

Dat moet toch beter (en vooral liever) kunnen? Na een aantal brainstorm sessies met vrienden ging ik afgelopen week samen met Ritzo ten Cate op pad om de fiets-chaos met eigen ogen te aanschouwen en te bedenken wat/of we daar iets aan zouden kunnen doen.

En ja, er zijn inderdaad veel fietsen in Groningen. Heel veel (of zoals wij in Brabant zeggen: kei veul). Pas als je erop gaat letten, besef je hoeveel fietsen er eigenlijk staan.

Staan die dan allemaal fout geparkeerd? Nou, nee. Wat opviel: het lijkt eigenlijk wel mee te vallen met de overlast, onveiligheid en ongemak. Ondanks de vaak ontbrekende of onduidelijke fiets-parkeer-situatie lijken mensen – een paar negatieve uitzonderingen daargelaten – echt hun best te doen om hun fietsen goed te parkeren. We zagen fietsen die in groepjes bij elkaar stonden, paadjes die netjes vrijgehouden waren, kortom, fietsparkeerders die wel degelijk rekening houden met anderen. Uiteraard willen mensen hun fiets graag ergens aan vastzetten (anders is’ie weg!), maar men lijkt wel zijn best te doen om dit op een manier die zo min mogelijk overlast veroorzaakt te doen.

 

Ondanks de vaak ontbrekende of onduidelijke fiets-parkeer-situatie lijken mensen – een paar negatieve uitzonderingen daargelaten – echt hun best te doen om hun fietsen goed te parkeren.

 

Rommelig gezicht

Los van de veiligheid staan al die fietsen er natuurlijk wel een beetje rommelig bij. De gemeente schrijft daarover: Grote aantallen willekeurig gestalde fietsen zorgen voor een rommelig en onaantrekkelijk straatbeeld. Wij willen een aantrekkelijke binnenstad zijn en daar hoort dit niet bij. Let daar dus op en denk even drie seconden na waar je je fiets neerzet.

Maar als dit het probleem is, moeten er dan niet veel meer (duidelijke) plekken komen? Is dan het probleem dat mensen niet nadenken of dat er teveel fietsen en te weinig parkeerplekken zijn? In dit opzicht zou Groningen fietsstad een mooi voorbeeld kunnen nemen aan Utrecht waar onlangs een gigantische fietsgarage is gebouwd (ga deze garage bezoeken, het is het heel gaaf).

 

Conclusie

Kortom, de fietaso/held campagne lijkt wat voorbarig. Voor je een interventie toepast, is het belangrijk te onderzoeken wat precies het probleem is (veiligheid v.s. aanzicht van de stad) en waarom dit probleem er is.  Als je dat doet, bij voorkeur samen met de mensen waar het over gaat, is het waarschijnlijk dat je tot veel effectievere oplossingen komt dan deze onvriendelijke en belerende campagne.